شناسایی راهبردهای شناختی مورد استفاده معلمان برای یادگیری زبان فارسی در کلاس اول ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

هدف: دستیابی به پیشرفت و عملکرد تحصیلی از موضوعات مهم و قابل‌بررسی در سطح خرد و کلان جامعه می‌باشد. چرا که پیشرفت فرد در جامعه، به میزان موفقیت وی در عملکرد تحصیلی بستگی دارد. پژوهش حاضر به‌منظور شناسایی راهبردهای شناختی مورداستفاده معلمان برای یادگیری درس فارسی در کلاس درس انجام گرفت.
روش تحقیق: به‌منظور دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی معلمان شهر ارومیه بود که نمونه‌ای به حجم 10 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. در این راستا فرایند انتخاب نمونه تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه ساختاریافته استفاده شد. مصاحبه به مدت 4 جلسه با شرکت معلمان انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج یافته‌های تحقیق نشان داد که معلمان می‌توانند از انواع راهبردهای یادگیری برای آموزش زبان فارسی در کلاس درس استفاده کنند. برای آموزش کلمات، از راهبردهایی چون فعالیت‌های دیداری، فعالیت‌های روایتی و تکرار می‌توان استفاده کرد. برای آموزش نشانه‌های الفبا از راهبرد تکرار، فعالیت‌های روایتی، آموزش با شعر و خمیربازی می‌توان بهره برد. برای املا هم می‌توان از انواع روش‌های املای خلاقانه مثل املای انگوری و لاک‌پشتی استفاده کرد.
نتیجه‌گیری: معلمان می‌توانند از راهبردهای شناسایی‌شده در یادگیری درس فارسی استفاده کرده تا یادگیری فراگیران عمیق‌تر شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the cognitive strategies used by teachers to learn Persian language in the first grade of elementary school

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Enayat 1
  • Hojjat Dehghanzdeh 2
1 Bachelor's student, Department of Educational Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Human Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

Objective: Achieving progress and academic performance is one of the important issues that can be investigated at the micro and macro levels of society because a person's success in society depends on their academic performance. The present study was conducted to identify the cognitive strategies used by teachers to teach Persian in the classroom.
Methodology: In order to achieve the research objectives, a sample of 10 teachers from Urmia city was selected using purposive sampling. Data was collected through structured interviews conducted over 4 sessions with the teachers.
Results: The research findings revealed that teachers can employ a variety of learning strategies to teach Persian language in the classroom. Strategies such as visual activities, narrative activities, and repetition can be used to teach words, while teaching the alphabet signs can involve repetition, narrative activities, teaching with poetry, and play dough. Creative spelling methods like grape and turtle spelling can be utilized for teaching spelling.
Conclusion: Therefore, teachers are encouraged to incorporate these strategies in their teaching practices and impart them to their students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian language
  • Cognitive strategy
  • Primary school
  • First grade