تجارب زیسته اساتید از چالش‌های آموزش مجازی دانشگاه تبریز در دوران کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

2 استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجارب زیسته اساتید از چالش­های آموزش­ مجازی دانشگاه تبریز در دوران کرونا صورت گرفته است.
روش تحقیق: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی با اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تبریز به روش نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری یافته­ها انجام‌گرفته است. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق بوده که پس از انجام هجده مصاحبه تجربه جدیدی به داده­های جمع‌آوری‌شده افزوده نشد، داده­های حاصل از مصاحبه­ها با استفاده از روش هفت مرحله­ای کلایزی تحلیل و تجارب آن‌ها در 5 مضمون اصلی دسته­بندی شدند
یافته‌ها: یافته­های پژوهش در واکاوی چالش­های آموزش مجازی عبارت‌اند از: ضعف در مدیریت و زیرساخت­های دانشگاهی و ملی، نبود محیط کنترل‌شده برای ارزیابی واقع‌بینانه و کاهش عدالت آموزشی، کم‌تجربگی در تولید محتوا و کاهش کیفیت آموزش­های مجازی، کاهش تعامل و افزایش فشار روحی، تحمیل هزینه اضافی برای دانشگاه و دانشجویان
نتیجه‌گیری: عصر کرونا در کنار تمام دغدغه­ها، این فرصت را در اختیار قرار می­دهد تا با شناسایی چالش­های آموزش مجازی در جهت رفع این موانع گام بردارم یافته­های این مطالعه برای دانشگاه­هایی که درصدد رفع چالش­های آموزش مجازی هستند، مفید و کاربردی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Faculty Members' Lived Experiences of the Challenges of Virtual Education at Tabriz University During the Corona

نویسندگان [English]

  • Hadi Sadeghzadeh 1
  • Abolfazl Ghasemzadeh 2
1 Master of Higher Education Management and Planning, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
2 Professor in Educational Administration, Department of Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to analyze the lived experiences of professors of the challenges of virtual education at the University of Tabriz during the Corona era.
Methodology: The present study has been carried out in terms of applied purpose and in the framework of a qualitative approach and using descriptive phenomenology method with faculty members of Tabriz University by purposeful sampling method to reach the theoretical saturation level of the findings. The research tool was in-depth semi-structured interviews that after eighteen interviews no new experience was added to the collected data. The main themes were categorized
Results: Research findings in the analysis of e-learning challenges include: weakness in management and academic and national infrastructure, lack of controlled environment for realistic evaluation and reduction of educational justice, inexperience in content production and reduced quality of e-learning, reduce interaction and increase stress, impose additional costs on the university and students
Conclusion: The Corona Age, along with all the concerns, provides an opportunity to identify the challenges of e-learning to address these barriers. Findings of this study for universities that seek to address the challenges of education They are virtual, useful and functional.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Online Education
  • Corona
  • Tabriz University
  • Lived experience