بررسی ارتباط بین سواد فناوری با رویکرد یادگیری و تنوع روش تدریس معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی ارتباط بین سواد فناوری با رویکرد یادگیری (یادگیرنده‌محوری، معلم‌محوری) و تنوع روش تدریس معلمان شهرستان اشنویه انجام گرفت.
روش تحقیق: روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بوده و از بین دبیران متوسطه دوم مدارس که برابر با 112 نفر بود 88 نفر به‌عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد که 78 نفر به پرسش‌نامه‌های رویکرد یادگیری و سواد فناوری پاسخ دادند و از بین 2845 نفر از دانش‌آموزان متوسطه دوم به‌عنوان جامعه آماری 341 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان به‌عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند که از این تعداد 339 نفر از دانش‌آموزان روش تدریس را تکمیل نمودند.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد رابطه معنی‌داری بین سواد فناوری با رویکرد یادگیری در هر دو مؤلفه یادگیرنده‌محوری و معلم‌محوری وجود داشته همچنین بین سواد فناوری با تنوع تدریس معلمان رابطه معنی‌داری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: با توجه ‌به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان بیان داشت که با رابطه مثبت بین سواد فناوری و رویکرد یادگیرنده‌محوری و معلم‌محوری بایستی میزان سواد فناوری در دبیران را به واسطه برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی به‌صورت حضوری و آنلاین ارتقا بخشید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between technology literacy with learning approach and diversity of teachers' teaching methods

نویسندگان [English]

  • siamand azadkhah
  • Hossein Dehghanzadeh
  • firooz mahmaoudi
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between technology literacy with the learning approach (learner-centered, teacher-centered) and the variety of teaching methods of teachers in Ashnoye city.
Methodology: The research method is descriptive and correlational, and among the 112 middle school teachers, 88 people were considered as the statistical population, 78 people responded to the questionnaires on the approach to learning and technology literacy, and out of 2845 people from 341 secondary school students were considered as a statistical sample using Morgan's Kargesi table, and 339 of them completed the teaching method.
Results: The results of this research showed that there is a significant relationship between technology literacy and learning approach in both learner-centered and teacher-centered components, and there is no significant relationship between technology literacy and teachers' teaching diversity.
Conclusion: According to the obtained results, it can be said that with the positive relationship between technology literacy and learner-centered and teacher-centered approaches, the level of technology literacy in teachers should be improved by holding workshops and training courses in person and online.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology Literacy
  • Learner-Centered
  • Teacher-Centered
  • Teaching Method