بررسی پدیدار شناختی عوامل مدرسه‌ای مؤثر بر رفتار وندالیستی دانش‌آموزان در هنرستان‌های شهرستان ارومیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایران.

2 دانشجوی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.

3 مدرس گروه علوم انسانی، آموزشکده دختران، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ارومیه، ایران.

چکیده

هدف: هدف کلی این پژوهش شناخت و بررسی عوامل مدرسه‌ای مؤثر بر رفتار وندالیستی دانش آموزان در هنرستان‌های آموزش‌وپرورش ناحیه 1 و 2 شهرستان ارومیه می‌باشد.
روش تحقیق: جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه دانش آموزان و کادر آموزشی (مدیران، معاونین، معلمان) هنرستان‌های ناحیه 1 و 2 آموزش‌وپرورش شهرستان ارومیه می‌باشد که تعداد آن‌ها در زمان انجام پژوهش به ترتیب 18535 و 768 نفر بوده است. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و تا حد اشباع اطلاعات 21 نفر دانش‌آموز دختر و پسر و 15 نفر کادر آموزشی زن و مرد به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب‌شده‌اند. روش گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و سؤالات باز بوده و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل تم و روش شش‌گانه کلارک و برون صورت گرفته است.
یافته‌­ها: بر اساس یافته‌های تحقیق مهم‌ترین عوامل مدرسه‌ای تأثیرگذار بر رفتار وندالیستی دانش آموزان در هنرستان‌های نواحی 1 و 2 شهرستان ارومیه عبارت‌اند از: عوامل ساختاری، عوامل رفتاری، عوامل زمینه‌ای و عوامل ادراکی می‌باشند.
نتیجه‌­گیری: نتایج پژوهش حاضر نشانگر وجود ضرورت در زمینه بازنگری عوامل مدرسه‌ای مؤثر بر گرایش دانش‌آموزان به وندالیسم است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the cognitive phenomenon of school factors affecting the vandalistic behavior of students in conservatories of Urmia city

نویسندگان [English]

  • Javad Keyhan 1
  • Zahra Amani 2
  • Moloud Rezapanah 3
  • Samira Khezri 2
1 Research Assistant, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Urmia, Iran.
2 Student of Educational Sciences Department, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
3 Lecturer, Department of Humanities, Girls' High School, University of Technical and Vocational University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

Objective: The general purpose of this research is to identify and investigate school factors affecting students' vandalism behavior in art schools of education and training districts 1 and 2 of Urmia city.
Methodology: The statistical population of the research includes two groups of students and teaching staff (principals, assistants, teachers) of conservatories in the 1st and 2nd districts of Urmia city, whose number at the time of the research was 18535 and 768 respectively. Using the purposeful sampling method and up to the saturation of information, 21 male and female students and 15 male and female teaching staff have been selected as research samples. The method of data collection was using semi-structured interviews and open questions, and data analysis was done using theme analysis and Clark's six-point method.
Results: According to the findings of the research, the most important school factors influencing the vandalistic behavior of students in art schools in districts 1 and 2 of Urmia city are: structural factors, behavioral factors, contextual factors, and perceptual factors.
Conclusion: The results of the present study indicate the necessity of reviewing the school factors affecting students' tendency to vandalism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perceptual Factors
  • Behavioral Factors
  • Contextual Factors
  • Structural Factors
  • Vandalism