رابطه بین رهبری توزیعی با بهزیستی روان‌شناختی: نقش واسطه‌ای جو و اعتماد سازمانی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین رهبری توزیعی و بهزیستی روان‌شناختی با نقش واسطه‌ای جو و اعتماد سازمانی معلمان است.
روش تحقیق: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان ابتدایی ناحیه ۱ شهر تبریز می‌باشد که تعداد 1343 نفر معلم زن و مرد در سال 1402 مشغول به تدریس هستند. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 300 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش گردآوری داده­ها به روش کتابخانه‌ای و میدانی بوده است. در این تحقیق با استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری توسعه‌یافته در پژوهش‌های پیشین، یک پرسشنامه‌ای استاندارد تنظیم و طراحی‌شده است به‌گونه‌ای که پرسشنامه‌های اعتماد سازمانی توسط هوی و همکاران (2006)؛ جوسازمانی توسط هالپین و کرافت (1963)؛ رهبری توزیعی توسط صحرانورد (2000) و بهزیستی روان‌شناختی توسط ریف (1989) طراحی شد.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که بین رهبری توزیع‌شده و جو سازمانی با ضریب مسیر 0.824 و بین رهبری توزیع‌شده و اعتماد سازمانی با ضریب مسیر 0.779 رابطه وجود دارد. همچنین بین بهزیستی روان‌شناختی و اعتماد سازمانی با ضریب مسیر 0.395 و بین بهزیستی روان‌شناختی و جو سازمانی با ضریب مسیر 0.269 رابطه وجود دارد. در فرضیه‌های میانجیگری، اعتماد سازمانی با ضریب مسیر 0.308 نقش میانجی در رابطه بین رهبری توزیع‌شده و رفاه روان‌شناختی معلمان ایفا می‌کند و در نهایت، جو سازمانی با ضریب مسیر 0.222 نقش میانجی در رابطه بین رهبری توزیع‌شده و رفاه روان‌شناختی ایفا می‌کند.
نتیجه‌گیری: این مطالعه می‌تواند به تربیت مدیران کارآمد و توسعه کیفیت حرفه‌ای در جامعه کمک کند. از سوی دیگر، با بهره‌گیری از نتایج این مطالعه، می‌توان رابطه بین رهبری توزیع‌شده و بهزیستی روان‌شناختی بر جو سازمانی و اعتماد را شناسایی کرد و ضمن شناخت متغیرهای مؤثر و تأثیرگذار بر آن، اقداماتی را برای بهبود آن‌ها انجام داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between distributed leadership and psychological well-being: The mediating role of teachers' organizational climate and trust

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Sohrabi 1
  • Peyman Yarmohammadzadeh 2
1 Master of Educational Management, Department of Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 Associate Professor of Educational Administration, Department of Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of the present research is to investigate the relationship between distributed leadership and psychological well-being, with the mediating role of organizational climate and teachers' organizational trust.
Methodology: The research method is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of nature and method. The statistical population of this study consists of primary school teachers in District 1 of Tabriz city, with a total of 1,343 male and female teachers currently teaching in the year 1402 (2023). The sample size was determined to be 300 individuals based on Morgan's table, selected using simple random sampling. Data collection methods included library research and fieldwork. In this study, a standard questionnaire was developed and designed using measurement tools from previous studies, including organizational trust by Hoy et al. (2006); organizational climate by Halpin and Croft (1963); distributed leadership by Sahraian (2000); and psychological well-being by Ryff (1989).
Results: The results indicate that there is a relationship between distributed leadership and organizational climate with a path coefficient of 0.824, and between distributed leadership and organizational trust with a path coefficient of 0.779. Additionally, there is a relationship between psychological well-being and organizational trust with a path coefficient of 0.395, and between psychological well-being and organizational climate with a path coefficient of 0.269. In the mediation hypotheses, organizational trust plays a mediating role in the relationship between distributed leadership and teachers' psychological well-being with a path coefficient of 0.308, and finally, organizational climate plays a mediating role in the relationship between distributed leadership and psychological well-being with a path coefficient of 0.222.
Conclusion: This study can contribute to the training of effective managers and the development of professional quality in society. Furthermore, by utilizing the results of this study, the relationship between distributed leadership and psychological well-being can be identified in terms of organizational climate and trust, allowing for the identification of influential variables and the implementation of measures to improve them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Trust
  • Psychological Well-Being
  • Organizational Climate
  • Distributed Leadership
  • Teachers