بررسی رابطه استفاده از فناوری هوشمند و ادراک از رهبری اصیل با اشتیاق کارآفرینانه میان مدیران مدارس مقطع ابتدایی شهرکرد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دانش‌آموخته ارشد مدیریت آموزشی

چکیده

هدف: بررسی رابطه استفاده از فناوری هوشمند و ادراک از رهبری اصیل با اشتیاق کارآفرینانه میان مدیران مدارس بود.
روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی انجام پذیرفت. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة مدیران مدارس دورة ابتدایی شهر شهرکرد در سال تحصیلی 1403-1402 بود (144 نفر). نمونه آماری برابر با حجم جامعه آماری در نظر گرفته شد و به پرسشنامه‌های پژوهش شامل، به‌کارگیری فناوری هوشمند محقق ساخته، رهبری اصیل اوولیو و گاردنر (2008) و اشتیاق کارآفرینانه برانبک و همکاران (2016) پس از تأیید روایی و پایایی آن­ها پاسخ دادند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد، بین استفاده از فناوری هوشمند با ابعاد اشتیاق کارآفرینانه (اشتیاق توسعه­ای 25/0R=، اشتیاق تأسیسی 34/0R= و اشتیاق ابداعی 28/0R=) مدیران مدارس رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است؛ همچنین بین ابعاد ادراک از رهبری اصیل با ابعاد اشتیاق کارآفرینانه («مؤلفه خودآگاهی» با اشتیاق توسعه­ای 15/0R=، اشتیاق تأسیسی 16/0 R=و اشتیاق ابداعی 18/0R=)، («مؤلفه اخلاق­مداری» با اشتیاق توسعه­ای 27/0R=، اشتیاق تأسیسی 19/0 R=و اشتیاق ابداعی 15/0R=)، («مؤلفه پردازش متوازن» با اشتیاق توسعه­ای 37/0R=، اشتیاق تأسیسی 34/0R= و اشتیاق ابداعی 26/0R=) و («مؤلفه شفافیت رابطه­ای» با اشتیاق توسعه­ای 25/0R=) مدیران مدارس رابطه مثبت معناداری وجود داشته است.
نتیجه‌گیری: اشتیاق کارآفرینانه مدیران مدارس پدیده­ای است که در مجموعه­ای از عوامل درهم تنیده قابل تبیین است و بین استفاده از فناوری هوشمند و اداراک از رهبری با اشتیاق کارآفرینانه رابطه معنادار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between the use of smart technology and the perception of authentic leadership with entrepreneurial enthusiasm among elementary school principals in Shahrekord

نویسندگان [English]

  • Mohsen Khosravi 1
  • Parvin Jafari Nafchi 2
1 Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Master's of Educational Management
چکیده [English]

Objective: To investigate the relationship between the use of smart technology and the perception of authentic leadership with entrepreneurial enthusiasm among school principals.
Methodology: This research was applied and conducted using a descriptive-correlation method. The statistical population of the research included all principals of elementary schools in Shahrekord city in the academic year 2023-2024 (144 people). A statistical sample equal to the size of the statistical population was considered and they responded to the research questionnaires including the use of researcher-made smart technology, authentic leadership by Olio and Gardner (2008), and entrepreneurial enthusiasm by Branbeck et al. (2016) after confirming their validity and reliability. Descriptive and inferential statistics such as Pearson correlation coefficient were used to analyze the data.
Results: It showed that there was a positive and significant relationship between the use of smart technology and the dimensions of entrepreneurial enthusiasm (developmental enthusiasm R=0.25, founding enthusiasm R=0.34, and innovative enthusiasm R=0.28) of school principals. There was also a significant positive relationship between the dimensions of perception of authentic leadership and the dimensions of entrepreneurial enthusiasm (the "self-awareness" component with developmental enthusiasm R=0.15, founding enthusiasm R=0.16, and innovative enthusiasm R=0.18), (the "ethical" component with developmental enthusiasm R=0.27, founding enthusiasm R=0.19, and innovative enthusiasm R=0.15), (the "balanced processing" component with developmental enthusiasm R=0.37, founding enthusiasm R=0.34, and innovative enthusiasm R=0.26), and (the "relational transparency" component with developmental enthusiasm R=0.25) of school principals.
Conclusion: The entrepreneurial enthusiasm of school principals is a phenomenon that can be explained by a set of interrelated factors, and there is a significant relationship between the use of smart technology and the perception of leadership with entrepreneurial enthusiasm.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perception of Authentic Leadership
  • Entrepreneurial Enthusiasm
  • Smart Technology
  • School Principals