ریشه‌های بی‌سوادی: روش رسانه‌ای-محلی برای مشارکت بی‌سوادان در دوره‌های سوادآموزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.

2 گروه آموزش تربیت‌بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف شناسایی ریشه‌های بی‌سوادی و عوامل مؤثر بر مشارکت بزرگسالان در دوره‌های سوادآموزی انجام شد.
روش تحقیق: پژوهش به روش آمیخته انجام شد. داده‌های کیفی از ۳۰ مصاحبه و داده‌های کمی از ۴۷۷ پرسشنامه در استان خراسان شمالی گردآوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی، تحلیل عاملی و مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام گرفت.
یافته‌ها: عوامل اقتصادی، خانوادگی، فردی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان ریشه‌های بی‌سوادی شناسایی شدند. تحلیل‌ها نشان داد عوامل رسانه‌ایِ فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بیشترین همبستگی را با جذب به دوره‌ها داشتند. این کانال‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی و بین زنان تأثیرگذارتر بودند. پیام‌های سرگرم‌کننده برای روستاییان و برنامه‌های تحلیلی برای شهری‌ها مؤثرتر بودند. رسانه‌های دیجیتال به‌تنهایی کافی نبوده و زمانی اثربخش بودند که با مداخلات حضوری و حمایت رهبران محلی ترکیب می‌شدند.
نتیجه‌گیری: برنامه‌ریزی رسانه‌ای برای سوادآموزی باید بر محو ریشه‌های بی‌سوادی و همچنین طراحی پیام بومی، هدف‌گذاری گروه‌های خاص و تلفیق با مداخلات حضوری استوار باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Roots of Illiteracy: A Media-Local Approach to Engaging the Illiterate in Literacy Courses*

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Vahdani Asadi 1
  • Zahra Rouhani 2
1 Department of Educational Sciences, Counseling and Guidance, Faculty of Humanities, University of Bojnord, Bojnord, Iran
2 Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: This study aimed to identify the roots of illiteracy and factors affecting adult participation in literacy courses.
Methodology: The research was conducted using a mixed-method approch. Qualitative data were collected from 30 interviews and quantitative data from 477 questionnaires in North Khorasan Province. Data analysis was performed using descriptive, inferential statistics, factor analysis, and structural equation modeling.
Results: Economic, family, individual, educational, cultural, and social factors were identified as the root causes of illiteracy. Analyses showed that cultural, social, and religious media factors had the highest correlation with enrollment in courses. These channels were especially effective in rural areas and among women. Entertaining messages for rural residents and analytical programs for urban residents were more effective. Digital media alone was insufficient; it was only effective when combined with face-to-face interventions and support from local leaders.
Conclusion: Media planning for literacy should be based on eradicating the roots of illiteracy, as well as designing a local message, targeting specific demographics, and combining it with face-to-face interventions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adult participation in literacy courses
  • Media
  • Roots of Illiteracy