فرصت‌های پیش‌روی آینده درس تربیت‌بدنی درآموزش و پرورش ایران در افق 1430

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف این پژوهش شناسایی فرصت‌های پیش روی آموزش درس تربیت‌بدنی در آموزش‌وپرورش در آینده ایران است.
روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی با ماهیت آینده­پژوهی می‌باشد که با رویکرد تحلیلی- اکتشافی و به‌صورت کیفی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای تحلیل داده‌های پژوهش از روش‌ تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه شرکت‌کنندگان شامل معلمان ورزش، اساتید دانشگاه فرهنگیان، مدیران اداره کل تربیت‌بدنی در آموزش‌وپرورش و کارشناسان وزارت آموزش‌وپرورش بودند که به‌صورت هدفمند و نظری انتخاب شدند. مصاحبه با 5 نفر شروع شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. در نهایت مصاحبه با 17 نفر خاتمه یافت.
یافته­های پژوهش: یافته‌های پژوهش بعد از تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌های اخذشده با استفاده از روش تحلیل مضمون نمونه‌های پژوهش کدگذاری و دسته‌بندی شد. پس از تلخیص، تلفیق و ادغام کدهایی که به لحاظ معنایی و مفهومی دارای وجه مشترک بودند، در مجموع 56 کدباز فرصت­های پیش روی آینده تربیت‌بدنی در آموزش‌وپرورش ایران شناسایی گردید که این عوامل در 4 مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی دسته‌بندی شدند.
 نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که مقوله‌های ایجاد زیرساخت‌های نوین، بازنگری اهداف آموزش، تغییر محتوای درسی، تعامل اجتماعی نوین به‌عنوان فرصت‌های پیش روی آینده آموزش تربیت‌بدنی در مدارس ایران در افق 1430 موردتوجه صاحب‌نظران بودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Opportunities for the future of physical education in Iran's education in the horizon of 2051

نویسندگان [English]

  • Mahmod Jabari 1
  • Sara Kashkar 2
  • Gholamali Kargar 2
  • Farzad Ghafori 2
1 Department of Sports Management, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Alameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: The purpose of this research is to identify the opportunities for physical education in education in the future of Iran.
Methodology: In terms of the fundamental purpose of this research, it is a prospective study that was conducted with an analytical-exploratory approach and in a qualitative manner using the nominal interview method.Thematic analysis method was used to analyze the research data. The participants included sports teachers, professors of Farhangian University, directors of the General Department of Physical Education in Education and experts of the Ministry of Education, who were selected in a purposeful and theoretical manner. The interview started with 5 people and continued until theoretical saturation was reached. Finally, the interview ended with 17 people
Results: The research findings were coded and categorized after analyzing the interviews using the content analysis method of the research samples. After summarizing, combining, and merging the codes that had common semantic and conceptual aspects, a total of 56 open codes of future opportunities for physical education in Iranian education were identified, which were categorized into 4 main categories and 10 subcategories.
Conclusion: The results of this research showed that the categories of creating new infrastructure, reviewing educational goals, changing curriculum content, and modern social interaction were considered by experts as opportunities for the future of physical education in Iranian schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Future of Physical Education
  • Opportunity
  • Education