بررسی سطح تعارضات بین‌فردی و شغلی و شیوۀ حل و مدیریت تعارض: مطالعه موردی معلمان شهر سنندج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به بررسی سطح تعارضات شغلی و بین‌فردی معلمان و شیوه‌های حل و مدیریت آن در میان معلمان ابتدایی شهر سنندج می‌پردازد.
روش تحقیق: این مطالعه با روش توصیفی از نوع همبستگی و با هدف کاربردی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ناحیه ۱ و ۲ شهر سنندج بود که بر اساس جدول مورگان، ۳۰۵ نفر به‌عنوان نمونه آماری به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل سه پرسشنامه استاندارد تضاد شغلی، حل تضاد و مدیریت تضاد ارتباط سازمانی بود.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که معلمان معتقدند سطح تعارضات شغلی در محیط مدرسه به‌طور میانگین بالا است. همچنین، معلمان برای حل تعارضات، از روش‌هایی مانند گفتگو، مذاکره و مدیریت ارتباطات بهره می‌گیرند. علاوه بر این، نتایج تأکید کرد که مدیریت تعارض به‌درستی می‌تواند به بهبود محیط کاری، کاهش تنش‌ها و افزایش رضایت شغلی معلمان منجر شود.
نتیجه‌گیری: این پژوهش با ارائه بینشی جامع در مورد تعارضات شغلی و راهکارهای مؤثر مدیریت آن، می‌تواند به‌عنوان مرجعی برای مدیران و سیاست‌گذاران آموزشی در جهت ارتقای کیفیت محیط‌های آموزشی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation of the Level of Interpersonal and Occupational Conflicts and Strategies for Conflict Resolution and Management: A Case Study of Teachers in Sanandaj

نویسندگان [English]

  • Aynaz Qaderi 1
  • Naser Shirbagi 2
1 MA of Educational Management, Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
2 Professor of Educational Management Department of Education, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

Objective: This study examines the level of occupational and interpersonal conflicts among teachers and the strategies employed to resolve and manage them in primary schools.
Methodology: The research utilized a descriptive-correlational method with an applied purpose. The statistical population included teachers from districts 1 and 2 in Sanandaj, from which 305 individuals were randomly selected as the sample based on the Morgan table. Data collection instruments included three standardized questionnaires on occupational conflict, conflict resolution, and organizational communication conflict management.
Results: Findings revealed that teachers perceive the level of occupational conflicts in schools as generally high. Additionally, teachers employ methods such as dialogue, negotiation, and communication management to address these conflicts. These results align with previous studies, including those by Kellogg (2024), Outko (2018), Be-Afarin (2022), and Grant (2019). Furthermore, the findings emphasize that effective conflict management can improve the work environment, reduce tensions, and enhance job satisfaction among teachers.
Conclusion: This study provides a comprehensive insight into occupational conflicts and effective management strategies, serving as a valuable resource for educational managers and policymakers to improve the quality of educational environments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interpersonal Conflicts
  • Occupational Conflicts
  • Conflict Resolution and Management Strategies
  • Teachers