مدل‌سازی روابط بین اعتقاد به وجود عدالت در جهان و ادراک از محیط‌های یادگیری با میانجی‌گری ادراک از عدالت معلم در بین دانش‌آموزان دبیرستانی شهر ارومیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مطالعات ترجمه و تفسیر زبان انگلیسی، دانشکده زبان‌های خارجی، دانشگاه گلیشیم، استانبول، ترکیه.

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده

هدف: هدف اصلی این مطالعه ارزیابی تجربی مدل نظری با این فرض بود که اعتقاد شخصی دانش آموزان به وجود عدالت در جهان تجارب آنان از رفتار عادلانه معلم و ادراک آنان از محیط‌های یادگیری را پیش‌بینی خواهد کرد و ادراک دانش آموزان از عدالت معلم با ادراک آنان از محیط‌های یادگیری رابطه مثبتی خواهد داشت.
روش تحقیق: روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی بود. تعداد 530 دانش‌آموز دوره دوم متوسطه به طریق نمونه‌گیری طبقه‌ایی، به‌عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزارهای جمع‌آوری داده سه پرسشنامه استاندارد؛ ابزار ادراک از محیط‌های یادگیری فریزر و همکاران، ابزار اعتقاد به وجود عدالت در جهان دالبرت، ابزار عدالت معلم دالبرت و استابر بوده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و بررسی فرضیه‌های پژوهش از روش معادلات ساختاری استفاده‌شده است. تمامی تحلیل‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 22 و Amos 22 انجام‌گرفته است.
یافته‌ها: نتایج تحلیل مسیر نشان دادند که بین اعتقاد شخصی به وجود عدالت در جهان با عدالت معلم و ابعاد سه‌گانه محیط‌های یادگیری رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین عدالت معلم و ابعاد سه‌گانه ادراک از محیط‌های یادگیری (تعامل معلم – دانش‌آموز، فعالیت‌های سازنده و اجتماعی دانش آموزان) رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: نقش میانجی عدالت معلم در رابطه با اعتقاد شخصی به وجود عدالت در جهان و ادراک دانش آموزان از محیط‌های یادگیری مورد تأیید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling the Relationship between Belief in a Just world and Perception of the Learning Environment, Mediated by the Perception of Teacher Justice, among High school students in Urmia

نویسندگان [English]

  • Zahra Talebi 1
  • Masoumeh Talebi 2
1 PhD in TEFL, English Translation and Interpreting Studies, Gelisim University, Istanbul, Turkey.
2 PhD in Educational Management, Department of Educational Management, Urmia University, Iran.
چکیده [English]

Objective: The main purpose of this study was to empirically evaluate a theoretical model, with the assumption that students' personal belief in a just world would predict their experiences of teacher justice and their perceptions of the learning environment.
Methodology: This study was descriptive-correlational. Data were gathered from 530 high school students through stratified random sampling, using three scales: the "What is happening in this Class?" scale designed by Fraser et al. (1996), the Personal Belief in a Just World scale by Dalbert (1999), and the Teacher Justice Scale by Dalbert & Stoeber (2002). Structural Equation Modeling (SEM) was used to explore and compute the relationships between the examined variables.
Results: Path analysis results showed a positive and significant relationship between personal belief in a just world and perceptions of teacher justice, as well as with the three dimensions of the learning environment. The results also indicated statistically significant positive connections between teacher justice and the dimensions of perceived learning environments.
Conclusion: Perceived teacher justice behavior mediated the connection between personal belief in a just world and the perceived learning environment

کلیدواژه‌ها [English]

  • Belief in a just world
  • Teacher Justice
  • Perception of learning environments