تأثیر نگرش‌ها، هنجارهای ذهنی و کنترل درک شده بر تمایل به کارآفرینی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌‌المللی اهل‌بیت (ع) تهران با تعدیل‌گری خودباوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازرگانی بین‌الملل)، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه بین‌المللی اهل بیت‌ (ع)، تهران ایران

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع)، تهران، ایران

3 استادیار، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 استادیار گروه روش‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف تحقیق بررسی تأثیر نگرش‌ها، هنجارهای ذهنی و کنترل درک شده بر نیت کارآفرینی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌‌المللی اهل‌بیت (ع) تهران با تعدیل‌گری خودباوری است.
روش تحقیق: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی با رویکرد کمی می‌باشد. جامعۀ آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های مدیریت، حقوق و روابط بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) به تعداد 90 نفر بوده که این تعداد بر اساس فرمول کوهن محاسبه گردیده است. داده‌های تحقیق با پرسشنامه گرده آوری شده و از طریق نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و اسمارت‌پی‌ال‌اس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. روایی پرسش‌نامه بر اساس تأیید خبرگان موضوع و پایایی آن بر اساس آزمون «آلفاکرونباخ» انجام شده که ضریب آن 0.781 سنجش شده است.
یافته‌ها: نگرش‌ها تأثیر مثبت و معناداری بر تمایل به کارآفرینی و کنترل رفتاری درک‌شده نیز تأثیر مثبت و معناداری بر تمایل به کارآفرینی دارد؛ لیکن هنجارهای ذهنی بر تمایل به کارآفرینی تأثیر معناداری ندارد. هم‌چنین خودباوری به‌عنوان متغیری مؤثر در تعدیل‌گری ارتباط بین نگرش و تمایل به کارآفرینی، در ارتباط با هنجارهای ذهنی و تمایل به کارآفرینی در ارتباط با کنترل رفتار درک‌شده و تمایل به کارآفرینی نبوده است.
نتیجه‌گیری: افراد می‌توانند با تعیین اهداف مشخص و قابل‌اندازه‌گیری در زمینه کارآفرینی، انگیزه و تمرکز بیشتری پیدا کنند. هم‌چنین افراد موفق می‌توانند با برقراری ارتباط‌ با دیگر کارآفرینان به تقویت خودباوری و افزایش انگیزه کمک کنند. بهره‌گیری از منابع آموزشی آنلاین و ابزارهای دیگری برای کمک به افراد برای افزایش دانش و مهارت‌های لازم برای کارآفرینی خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of attitudes, subjective norms and perceived control on entrepreneurial intention of Non-Iranian Students of the International Ahlul bayt University in Tehran: Moderating role of Self-Efficacy

نویسندگان [English]

  • Mohammad Wali Zarifi 1
  • Alireza Habibi 2
  • Moein Gharibi 2
  • Mazaher Yusefi Amiri 3
  • Mehdi Badali 4
1 Master of Business Administration (International Business Major), Department of Business Management, Faculty of Economics and Management, Ahlul Bayt International University, Tehran, Iran.
2 Assistant Prof, Department of Business Management, Faculty of Economics and Management, Ahlul Bayt International University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Department of Methods and Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this research is to Investigate The Impact of attitudes, subjective norms and perceived control on entrepreneurial intention of Non-Iranian Students of the International Ahlul bayt University in Tehran with the Moderating role of self-belief Self-Efficacy.
Methodology: This study is an Applied Research in term of Research Purpose and also a Descriptive-Survey in term of Data Collection Method and It has been implemented with a quantitative approach. The statistical population of this research consists of Master Degree students at Ahlulbayt International University. The data collection is questionnaire, and data were analyzed using SPSS and Smart PLS4 software. To confirm the validity of the actions were taken, and to confirm the reliability of the tools "Cronbach's Alpha" test was conducted, yielding a coefficient of 0.781.
Results: attitude has a positive and significant impact on the willingness to engage in entrepreneurship, and perceived behavioral control also has a positive and significant impact on the willingness to engage in entrepreneurship; however, subjective norms did not have a significant impact on the willingness to engage in entrepreneurship. Self-efficacy, as an effective role in moderating the relationship between attitude and willingness to engage in entrepreneurship, did not have a significant relationship with subjective norms and willingness to engage in entrepreneurship, nor with perceived behavioral control and willingness to engage in entrepreneurship.
Conclusion: Based on the research findings, practical suggestions were made; accordingly, individuals can gain more motivation and focus by setting specific and measurable goals in the field of entrepreneurship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Efficacy
  • Perceived Behavioral Control
  • Entrepreneurship
  • Attitude
  • Subjective Norms