تأثیر حل مسئله همیارانه بر یادگیری دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 استادیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

3 استاد گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش حل مسئله همیارانه بر یادگیری دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی بود. این پژوهش تلاش داشت نشان دهد که آیا روش حل مسئله همیارانه می‌تواند باعث بهبود یادگیری در دانش‌آموزان شود یا خیر.
روش تحقیق: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه‌های کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه پنجم شهر شیراز در سال تحصیلی 1403–1402 بود و نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند از مدرسه‌ای با شرایط متوسط انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل آزمون‌های محقق‌ساخته علوم با تأیید روایی و پایایی (آلفای کرونباخ 0.72) بود. گروه آزمایش با روش حل مسئله همیارانه طی ۷ جلسه آموزش دید و گروه کنترل آموزش سنتی دریافت کرد. برای تحلیل داده‌ها پس از آزمون نرمال بودن و همگنی واریانس، از تحلیل کوواریانس (ANCOVA) با نرم‌افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین گروه آموزش حل مسئله همیارانه و گروه کنترل تفاوت معناداری در یادگیری دانش‌آموزان وجود دارد (p<0.01)، همچنین، میزان یادگیری آن‌ها نیز پس از اجرای آموزش حل مسئله همیارانه افزایش قابل‌توجهی داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که آموزش حل مسئله همیارانه می‌تواند به‌طور مؤثر یادگیری علوم تجربی دانش‌آموزان را ارتقا دهد؛ بنابراین، استفاده از این روش آموزشی در مدارس ابتدایی می‌تواند به‌عنوان یک راهکار مناسب برای افزایش کیفیت یادگیری و تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان موردتوجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Collaborative Problem Solving on the Learning of Fifth Grade Elementary Students

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Ghavipanjeh 1
  • Ghodrat Allah Khalifeh 2
  • Mahbobeh Alborzi 3
1 Master's student, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Fundamentals of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
3 Professor, Department of Fundamentals of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of collaborative problem-solving instruction on the learning of fifth-grade elementary students in science. The study aimed to determine whether the collaborative problem-solving method could enhance students’ learning.
Methodology: This study employed a quasi-experimental design with a pre-test–post-test structure and control and experimental groups. The statistical population included fifth-grade elementary students in Shiraz during the 2023–2024 academic year. A purposive sampling method was used to select a school with an average socioeconomic level. Data collection tools included researcher-made science tests whose content and face validity were confirmed, and their reliability was verified using Cronbach’s alpha (0.72). The experimental group received instruction through the collaborative problem-solving method over seven sessions, while the control group received traditional instruction. Data analysis was conducted using ANCOVA in SPSS after testing for normality and homogeneity of variances.
Results: The findings revealed a significant difference in learning between the group that received collaborative problem-solving instruction and the control group (p < 0.01). Moreover, the students' learning levels showed a notable increase after the implementation of collaborative problem-solving instruction.
Conclusion: The results indicate that collaborative problem-solving instruction can effectively enhance students’ science learning. Therefore, this educational method can be considered a suitable strategy in elementary schools to improve the quality of learning and promote students' social interactions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instruction
  • Cooperative Problem Solving
  • Elementary School Students